Predstavljaj si situacijo: imaš kupljene letalske karte, splanirano potovanje, veseliš se ga že nekaj časa … potem pa bam! Par dni pred odhodom zboliš. Ali pa se poškoduješ oz. se ti zgodi nekaj takega, da moraš potovanje odpovedati. “V jok pa na drevo …” Kajne? Koliko denarja bo šlo v nič, da ne govorim o vsem veselju, času, ki si ga vložil v planiranje. Grozna situacija. In nama se je žal že nekajkrat zgodila. Prvič je Katarina pred potovanjem v Kopengahen dobila vnetje slepiča, šla na operacijo in seveda je potovanje odpadlo. Drugič sta se Katarina in njena sestra odpravljali na Filipine, pa je sestra tik pred odhodom zbolela in sta obe ostali doma (celotno zgodbo si lahko prebereš tule – Nesojeni Filipini), tretjič pa sva bila že na potovanju v Egiptu, ko je Katarina zbolela in sva se želela predčasno vrniti domov. To je pomenilo, da sva kupila nove letalske karte, obstoječe pa so nama propadle (tudi to zgodbo sva zapisala na blog: Predčasna vrnitev iz Egipta). V vseh primerih sva dobila nazaj minimalno vsoto denarja za neizkoriščene letalske karte oz. nekaj dobropisov. Koliko sva dobila, kako sva postopala in kako bi lahko dobila še več, pa bom razložila v nadaljevanju. Torej, kako dobiti vračilo denarja za odpoved potovanja zaradi bolezni.
Kako dobiti vračilo denarja za odpoved potovanja (v primeru bolezni)
Primer št. 1: operacija slepiča tik pred potovanjem
Bilo je že nekaj let nazaj (2017, če smo natančni), ko sem bila še doktorska študentka in sem se odpravljala na eno konferenco v Kopenhagen. Vse sem si morala organizirati na lastne stroške in seveda sem vzela najcenejšo možnost: let iz Milana v Kopenhagen, do tja pa GoOpti. Potem pa sem imela vnetje slepiča, operacijo, bolniško, mirovanje … vedela sem, da bom težko v takem stanju potovala kamorkoli, še najmanj pa sem si predstavljala, da bi celo noč sedela v GoOptiju na poti do Milana in potem še letela v Kopenhagen.
Povrnjena celotna kupnina
Ne vem, ali sem imela srečo, ali je bilo takrat to še drugače. Ampak Ryanairu sem takoj sporočila, da ne bom mogla potovati (bilo je kakšna 2 tedna vnaprej), prav tako tudi GoOptiju. Ryanair je zahteval potrdilo od zdravnika, da sem nesposobna za letenje. Zdravnica je na potrdilo napisala, da sem nesposobna za potovanje (unfit to travel), kar so pri Ryanairu zavrnili. Pisati mora “unfit to fly”, torej da sem specifično nesposobna za letenje. Je zdravnica popravila potrdilo, sama sem ga prevedla v angleščino in kot pdf poslala na Ryanair. In v roku parih dni sem dobila dobropis v celotni vrednosti kupljene letalske karte! Enako je bilo pri GoOpti-ju. Dobropis pri Ryanairu sem sicer lahko izkoristila le za rezervacijo preko telefonskega centra, ampak klici preko Skypa niso tako dragi ;).
Primer št. 2: zbolela tik pred potovanjem
Situacija se je zgodila pred potovanjem na Filipine. S sestro sva imeli kupljeno povratno letalsko karto München – Peking – Manila, Flixbus iz Ljubljane do Münchna, notranje lete po Filipinih, rezervirane nastanitve … pač vse. Sestra je zbolela in ostali sva doma. Ali lahko dobiva vsaj nekaj denarja nazaj?
Vrnjene letališke pristojbine
Letalska karta do Filipinov je bila kupljena preko posrednika Travelgenio, ki je super za poceni letalske karte, dokler je vse v redu. Ko se zakomplicira, pa se ne da z njimi nič dogovoriti. Poskusili sva prestaviti let, kar bi se v teoriji lahko uredilo (proti plačilu), ampak so bili agenti pri Travelgenio tako “nekoristni”, da sva obupali. Na koncu sva od okoli 400€ na osebo, kolikor je stala letalska karta, dobili nazaj 55€ na osebo. To so bile vrnjene letališke pristojbine ter odšteta neka taksa za procesiranje tega vračila s strani Travelgenio. Zahtevek za vračilo taks sva oddali preko emaila, pomembno pa je, da sva vnaprej obvestili Travelgenio, da leta ne bova izkoristili.
Dobropisi
Pri Flixbusu sva dobili voucher v vrednosti vozovnice minus 5€ za njihov “fee”. Brez težav, samo napisali sva, da ne bova potovali in so nama vrnili denar oz. dali dobropis. AirAsia (notranji leti po Filipinih) je zahtevala potrdilo od zdravnika, da je bila sestra nesposobna za potovanje (“unfit to fly”). Poleg tega sva morali predložiti rojstne liste, kjer sva dokazali, da sva res sestri (in jaz še poročni list, kjer se vidi sprememba priimka). Vse to sva morali seveda tudi prevesti v angleščino. Podobno kot prejšnjič, sva izjavo zdravnice sami prevedli, prav tako tudi rojstna in poročni list in potem vso dokumentacijo oddali preko njihove spletne strani. Nato sva dobili dobropis pri AirAsia v vrednosti kupljenih vozovnic, ter odštetih okoli 40€ za njihov “fee”. Podobno je bilo pri Agoda.com, kjer sva rezervirali nastanitev. Pri SwiftAir (filipinska letalska družba) pa nisva uspeli dobiti nič. Sploh nimajo nobenega (delujočega) kontakta.
Vse skupaj sem plačala za potovanje okoli 630€, vrnjenih pa sem dobila okoli 200€. Torej me je odpovedano potovanje stalo okoli 430€. Večino teh stroškov bi lahko dobila nazaj, če bi imela sklenjeno zavarovanje rizika odpovedi. Več o tem v ločeni objavi, kjer sva zavarovanje imela in sva ga tudi koristila.
Primer št. 3: zbolela na potovanju in se predčasno vrnila domov
V Egiptu letos sem zbolela tekom potovanja. V tem primeru nama zavarovanje rizika odpovedi ne bi koristilo. Namreč zavarovanje rizika odpovedi velja samo do odhoda na potovanje. Kakorkoli. Tokrat sva pač kupila druge letalske karte, tiste, ki sva jih že imela, pa so nama propadle.
Vračilo letaliških pristojbin
Tokrat sva samo letalsko karto kupila direktno pri letalski družbi – Turkish Airlines. Seveda pa sva karte kupila v eni akciji in taka karta ne dovoljuje spremembe datuma, zato sva morala kupiti nove letalske karte za zgodnješo pot domov. Po predčasnem prihodu domov sva izpolnila njihov obrazec za vračilo neizkoriščene karte. Povezavo sem dobila preko klicnega centra – imajo slovensko telefonsko številko, čeprav agenti govorijo angleško. Obrazcu sem tudi tokrat morala priložiti potrdilo zdravnice, da sem bila “unfit to fly”, nesposobna za potovanje ter potrdilo, da sva poročena. Tako bi lahko morebitno vračilo kupnine dobila za oba.
Prošnjo za povračilo celotne kupnine karte so seveda zavrnili, so mi pa ponudili vračilo letaliških pristojbin. Letalska karta naju je v osnovi stala 350€ na osebo, vrnjenih pa sva dobila približno 35€ na osebo. Ni ravno veliko, čisto malo za tolažbo pa je.
Dobropis pri Wizzairu
Še preden sva kupila te letalske karte s Turkish Airlines, sva imela kupljene karte za dva nepovezana leta z Wizzairom. Vendar je Wizzair let do Egipta odpovedal več mesecev vnaprej in tako sva se odločila, da pač povratne karte ne bova izkoristila in sva potem kupila karte preko Turkish Airlines. Tista karta pri Wizzairu ni bila draga, le okoli 17€ na osebo in se niti nisva pretirano sekirala glede nje. Ampak, ko pa sva že imela potrdilo, da sem bila bolna in nisem mogla leteti, pa sva se odločila poskusiti še pri Wizzairu. Preko chata sem tudi pri njih dobila povezavo do obrazca za vračilo kupnine letalske karte. Predložila sem zdravniško dokumentacijo in potrdilo, da sva poročena.
Spet so vračilo celotne kupnine zavrnili, so nama pa v obliki voucherja oz. kredita pri Wizzairu vrnili 11€ (za dve osebi). Smešno malo, ampak spet – za tolažbo je bilo.
Kaj morate vedeti, če letalske karte ne izkoristite?
Absolutno vedite, da ste upravičeni do povračila letaliških pristojbin, če vas na določenem letu ni bilo. Navadno to sicer niso neki visoki zneski, ampak vsaj nekaj evrov pa lahko na ta način dobiš povrnjenih. Pri nakupu dražjih letalskih kart (ali česa drugega) pa je vredno razmisliti tudi o zavarovanju riziko odpovedi. Midva ga navadno skleneva takrat, ko karte kupujeva daleč vnaprej in ko so letalske karte pač malo dražje.