Uf, odhod na daljše potovanje je veliko bolj kompleksna zadeva, kot pa odhod na nekaj tedenske počitnice. V slednjem primeru je treba samo spakirati opremo v nahrbtnik, zakleniti vrata stanovanja in gremo! V primeru daljšega potovanja pa je treba urediti malo morje stvari! Nama je pri vsem tem zelo pomagala znanka Katarina, ki je s svojim možem nedolgo nazaj prav tako odšla na enoletno potovanje okoli sveta. Za osnovo sva si vzela njun seznam stvari, ki jih je treba urediti pred daljšim potovanjem, potem pa dodala opravke, specifične za najino situacijo.
Pustimo to, da je treba kupiti letalsko karto in si nekako začrtati potovanje. To je menda logično. Tale seznam se začne pisati in potem kljukati, ko je odločitev o potovanju gotova. Torej, preden greš iz Slovenije na svoje sanjsko daljše potovanje, je treba urediti naslednje:
1.) urediti situacijo v službi
Stvar je zelo odvisna od delodajalca in zaposlenega. Pri nama je bilo tako, da se je Rok v svoji službi dogovoril, da se po potovanju lahko vrne nazaj (ampak Rok nima klasične oblike zaposlitve, zato so takšni dogovori možni). V moji službi ideje o morebitni zamrznitvi pogodbe niso odobrili, zato sem dala odpoved – zelo neprijetno opravilo :/ 🙂
2.) urediti zdravstveno zavarovanje
Najprej je treba urediti osnovno zdravstveno zavarovanje. Ker Rok ostaja samozaposlen, sem se zavarovala preko njega in bom neke vrste vzdrževan družinski član. Zavarovanje je zame v tem primeru brezplačno, on pa ga ima plačanega preko svojega statusa samozaposlene osebe v Sloveniji.
Naslednja stvar je bilo dopolnilno zdravstveno zavarovanje, ki ga je treba zamrzniti. Pri Vzajemni je bilo dovolj, da sva po emailu sporočila svojo željo, priložila letalsko karto in zavarovanje za tujino. Tik-tak je bilo urejeno. 7 dni pred povratkom nazaj v Slovenijo jim morava javiti, da se zavarovanje odmrzne.
Zavarovanje za tujino. Hm, tole še ni čisto rešeno. Zaenkrat imava sklenjeno celoletno multitrip zavarovanje pri Savi. Po preteku 92 dni v tujini, kolikor to zavarovanje velja, pa bova urejala dalje.
Kako sva potem uredila zavarovanje za daljše potovanje, preberi v povezavi:
3.) poskrbeti za cepiva in zdravila
Ker odhajava v Južno Ameriko, kjer je cepljenje proti rumeni mrzlici obvezno, je bila ena prvih najinih skrbi ravno obisk potniške ambulante. Poleg rumene mrzlice se je Rok cepil še za hepatitis B in tifus, jaz pa sem izbrala le tifus in cepivo proti klopnemu meningoencefalitisu. Slednjega ne potrebujem za v Južno Ameriko, pač pa za čas, po potovanju, ko se vrneva v Evropo. Več o cepljenih in antimalarikih pa v objavi: Cepljenja za Južno Ameriko.
Pri svoji zdravnici sem dobila recept za nekaj najnujnejših zdravil, ki bi nama na poti prišla prav. Saj načeloma, če bova zbolela, bova šla k najbližjemu zdravniku, ampak, če bi bila slučajno kje daleč in zdravnika ne bi bilo blizu … Zdravnica lahko izda bel recept za nenujna zdravila, kar pomeni, da jih je potrebno plačati. Natančen seznam zdravil, ki gredo z nama, je tule: Najina potovalna lekarna.
4.) naročiti se na preglede pri zdravnikih
Čeprav greva samo za pol leta, sva vseeno želela iti na pot zdrava in pregledana. Nujno je bilo torej slikanje zob in obisk pri zobozdravnici, da je popravila novonastale luknjice v zobeh. Jaz sem šla še h ginekologinji, oba pa k svoji osebni zdravnici. Toliko, da so naju pomirili in povedali, da sva zdrava in da se nimava česa bati 🙂
5.) odjaviti začasno bivališče
Stalno bivališče imava oba še vedno doma, pri svojih starših, le začasno sva imela na skupnem naslovu v Šiški, kjer sva zadnja leta živela. Sedaj, ko sva se izselila ven iz tega stanovanja, je bilo treba tudi odjaviti začasno bivališče. To se uredi enostavno na portalu e-uprava in brez obiska upravne enote.
6.) odpovedati prejemanje položnic
Z izselitvijo pride tudi odjava prejemanja položnic oz. preusmeritev le-teh na moje starše, ki so lastniki hiše, v kateri sva živela. To pomeni, da je bilo treba izpolniti obrazce pri Snagi, Vo-Ka, T2 in pri dobavitelju elektrike. Ni težko, je pa precej zamudno delo.
7.) preveriti veljavnost dokumentov in naročiti nove
Nama se je ravno iztekla mednarodna vozniška, zato sva si morala v AMZS naročiti novo.
Prav tako se nama izteče veljavnost najinih PRESS kartic, ki sva ju tudi predčasno naročila.
Roku zmanjkuje strani v potnem listu, ampak zaradi pomanjkanja časa pred odhodom, ni dal delati novega. Računava na to, da bodo uradniki na meji štemplje pritisnili čim bolj skupaj in bo potni list zdržal do konca potovanja. Sicer pa bova to urejala na slovenskih veleposlaništvih na poti.
Meni ravno decembra poteče tudi Maestro kartica in tudi to sem morala naročiti novo. Nove kartice banka pošlje 12. dne v mesecu in kljub prošnjam, da bi mojo poslali par dni prej, ni šlo. Tako sem morala trenutno kartico preklicati in naročiti novo. Proti plačilu, seveda (hvala, Abanka :/ ).
Da bi imela čim manj težav z bančnimi karticami, sva si naredila račun še pri spletni banki N26 in dobila debetno kartico MasterCard. Ker pa je N26 nemška banka, je bilo treba račun v tujini prijaviti tudi finančnemu uradu (FURS). Stvar je enostavna: samo izpolniš obrazec in pošlješ po pošti na FURS.
8.) kam bova z avtom?
Kaj bi storila z najino Hondo za čas potovanja? Bi jo prodala ali komu posodila? Oglas sva sicer objavila na avto.net, a so se moji starši odločili, da bodo vzeli najin avto. Torej, Honda ostaja. Potrebno pa je bilo premontirati gume (letne dol, zimske gor), podaljšati registracijo in zavarovanje (ja, ta strošek je padel ravno na čas tik pred odhodom). Rok sicer ni navdušen nad dejstvom, da bo nekdo drug vozil najin avto, ampak je ta rešitev boljša, kot pa če bi avto cel čas stal.
9.) urediti naročniški paket za telefon
Oba imava pakete pri ponudniku Bob, kjer je preklop med paketi čisto enostaven. Iz naročniškega paketa sva šla na Bob 4 cente, kjer plačuješ po porabi. To je enostaven način, kako številko obdržiš in ne plačuješ enormnih stroškov naročnine.
10.) pooblastila
Za kaj vse lahko starše pooblastiva? Vedela sva, da je v prvi vrsti to prevzem pošte. V Ljubljani smo morali vsi prisotni na pošto, pokazati osebne dokumente in izpolniti par obrazcev. Pooblastilo stane 7,8€ ne glede na dolžino in obseg. V Naklem, od koder je Rok doma, pa so jim dali samo en obrazec, ki so ga izpolnili in to je to. Brez stroškov in komplikacij. Rok je za svoje posle moral urediti še nekaj dodatnih pooblastil. Če bo potrebno, pa bova sproti in po pošti uredila še kakšno pooblastilo.
11.) pripraviti računalnika za na pot
Vsak na svojem računalniku sva naredila čim več prostora za shranjevanje slik in dokumentov tekom potovanja, naložila sva si programe, ki jih bova potrebovala in se prepričala, da Sigenca deluje, ko jo potrebuješ.
12.) doktorat
Moj doktorat še ni zaključen, zato je pomembno, da imam vse dokumente, rezultate, vso literaturo na računalniku, hkrati pa sem si naredila kakšnih 5 varnostnih kopij na drugih računalnikih, ključkih, diskih itd. Za vsak slučaj 😉
13.) status kulturnika
Rok deluje kot sampozaposlen v kulturi in ima status kulturnika v Sloveniji. Ravno spomladi se mu bo status iztekel in stvar bo treba podaljšati. Pred odhodom je torej moral izpolniti vse zahtevane obrazce in pripraviti dokumentacijo, da jo bodo njegovi domači oddali, ko bo čas za to.
14.) izprazniti je treba stanovanje
To je verjetno najtežja stvar: pospraviti vse, spakirati v škatle in odpeljati k Rokovim starim staršem na podstreho. Dela s tem je ogromno, krame, ki se z leti nabere pa še več. Upam, da nama bo treba ponoviti čim manjkrat v življenju.
15.) urediti varstvo za domače živali
Prej sem narobe napisala. TO je najtežja stvar. Najina muca Liza in zajčica Bibi odhajata v varstvo k mojim staršem. Priznam, preveč sem navezana na najini kosmatinki in slovo od njiju je zame trenutno najtežja stvar. Mačka ni več najmlajša, zato me skrbi, da bo zbolela ali pa pobegnila od doma in je ne bodo več našli. Zajčica … ah, ona bo že, ona je razgrajačica in ji ne bo hudega, le da ji bodo dovoljkrat omogočili izhod iz kletke in gibanje. Sicer bo postala pravi bajs 🙂 Njen apetit je namreč neustavljiv 😉 Da bo za najini živalci gotovo dobro poskrbljeno, sva vnaprej nabavila ogromno zalogo mačje in zajčje hrane, priboljškov, posipov, sena itd. Sedaj pa drživa pesti, da bosta živalci dobro prenesli najino odsotnost.
16.) organizirati poslovilno zabavo
Itak, organizirala sva poslovilno zabavo, kjer sva prijateljem razložila najin plan poti in jih povabila, da se nama pridružijo za kakšen teden, dva, tri … Rok je spet uporabil svojo umetniško žilico – tokrat v kuhinji in postregel z odličnimi namazi, kruhki, sendvički, babica je poskrbela za torto, jaz pa sem imela nalogo le, da pospravim in pripravim stanovanje 🙂

Poslovilna zabava pred najinim stenskim zemljevidom (vsega skupaj nas je bilo več, samo so ljudje prihajali in odhajali)
17.) Tečaj španščine
Po eni strani je dejstvo, da praktično celotna Južna Amerika (razen Brazilije, Gvajan in Surinama) govori špansko, zelo dobrodošlo. To je pomenilo, da bo treba znati samo en jezik, ne glede na obiskano državo. A kaj, ko je ta jezik ravno španščina, ki pa je midva žal ne obvladava 🙁 Že pred nekaj leti sem šla na en intenziven poletni tečaj španščine na ŠOLTu, a od takrat sem je že večino pozabila. V zadnjih mesecih sem svojo španščino vadila preko aplikacije Duo Lingo, nato pa se vpisala še na tečaj popotniške španščine pri Jezikovnem mestu. Slednjo jezikovno šolo res zelo priporočam, ker so tečaji popotniško orientirani, učili smo se same zelo praktične stvari, poleg tega pa sem dobila izredno fer ceno: plačala sem za toliko ur, kot sem jih obiskala in ne za celoten 90 urni tečaj. (to ni reklama 😉 )
Uf, mislim, da je to vse, kar je potrebno urediti pred odhodom. Če sva pa kaj pozabila, pa sporočiva naknadno 🙂






2 komentarja
Ker gre za začasno pooblastilo za na pošto, ga lahko lepo napišeš na roke oz računalnik in je to to. Rok ima muštr na mreži v službi ?
Ja za čist navadne stvari je to dovolj, za kakšno pošto s sodišča ali pa kakšne pošiljke “zaupno”, “osebno” pa rabiš to potrdilo. Vsaj tako so mi razložili. Sej, upam, da ga ne bo treba uporabit 🙂