Švedska pozimi in zakaj z avtom? Zakaj bi šel kdo na Švedsko pozimi, v tisti mraz in turobno vreme? Zato, ker ima Švedska še tisto pravo zimo, ki je pri nas skorajda ne poznamo več. Čarobnost zasnežene pokrajine, severni jeleni in losi pa seveda severni sij, preobilje možnosti za zimske športe … Švedska pozimi ponuja marsikaj. Midva sva se odpravila na Švedsko kar s svojim avtomobilom. Je res, da je daleč, ampak nama je bilo super, saj sva potovala z najino Toyoto, ki je predelana v overland vozilo. To pomeni, da sva v avtu ves čas spala, si kuhala in z njim tudi potovala. Torej, potovala sva v času med božičem in novim letom, s svojim avtomobilom, v katerem sva kampirala in maksimalno uživala. Tu je torej najin načrt potovanja: Švedska z avtom pozimi – overland potovanje na Švedsko bi lahko temu rekli.
Načrt potovanja: Švedska z avtom
Če se ti ne da brati vsega tega, si lahko ogledaš najin video potopis o Švedski. Tam poveva še veliko dodatnih informacij in razlag o Švedski.
1.dan: Ljubljana – Salzburg – Nürnberg
Bil je petek in po službi sva se odpravila na pot. En obvezni postanek sva imela: obisk božičnega sejma. Želja je bila obiskati sejem v Nürnbergu, ki velja za začetnika božičnih sejmov. A sva bila malo prepočasna in bi ga zamudila. Zato sva se ustavila v Salzburgu, se tam okrepčala na sejmu, potem pa dalje do Nürnberga, kjer sva na avtocestnem počivališču prespala.
Prevožena razdalja: okoli 600km
Prenočišče: avtocestno počivališče malo za Nürnbergom
2.dan: Nürnberg – Rostock in s trajektom na Švedsko
Še en dan, ki je bil namenjen vožnji. Na vse zgodaj zjutraj sva nadaljevala z vožnjo proti severu Nemčije. V kraju Rostock sva opravila še zadnje nakupe pred “drago” Švedsko (kar se je kasneje izkazalo za nepotrebno, saj Švedska sploh ni tako draga, cene so praktično enake, kot v Nemčiji ali pa pri nas). Potem pa sva se vkrcala na trajekt proti Švedski, proti kraju Trelleborg. Vožnja je trajala približno 6h. Ravno dovolj, da sva gor pojedla kosilo in večerjo, vmes pa se malo spočila. Prispeli smo zvečer. Odpeljala sva se še okoli 100km naprej in ob bližnjem jezeru prenočila.
Prevožena razdalja: okoli 800km
Prenočišče: ob jezeru Lärkesholmssjön
3.dan: Lärkesholm – Gävle – Skuleskogen NP
Še tretji dan, namenjen samo vožnji. Zjutraj sva zapustila turobno južno Švedsko, ki je bila brez snega, le rosilo je in vse je bilo rjavo-sivo, in se odpeljala dalje proti severu. V kraju Uppsala, severno od Stockholma sva naredila pavzo za kosilo (v IKEA trgovini), potem pa vse do kraja Gävle. Tu se nekako začne severna Švedska in tu sva videla prvi sneg ob cestah. Glavna znamenitost kraja Gävle je slamnata koza (več o njej tukaj). Sledila je vožnja po temi (čeprav je bilo šele popoldne) vse do narodnega parka Skuleskogen. Tu pa naju le pričakala zimska pravljica.
Prevožena razdalja: okoli 1000km
Prenočišče: parkirišče na vhodu v narodni park Skuleskogen
4.dan: raziskovanje parka Skuleskogen, prvi severni sij in prihod na skrajni sever – Luleå
Po vsem tem sedenju v avtu, je bil čas, da si malo pretegneva noge. Nadela sva si krplje, se toplo oblekla in se podala v zasneženo pokrajino parka Skuleskogen. Najin cilj so bila t.i. trolova vrata, Trollporten – naravna soteska v osrčju parka. Na poti sva si pogledala še prekrasno plažo Kälaviken, ki je bila na pol zamrznjena. Noro! Poglejte fotografije spodaj ali pa kliknite na tole objavo. Popoldan sva se odpeljala še dalje proti severu, vse do kraja Luleå, ki je na skrajnem severu Botnijskega zaliva. Na poti pa sva doživela še še najin prvi severni sij. Bilo je prekrasno. In po 4 dneh vožnje sva si tokrat malo privoščila: najela sva tipično švedsko kočo!
Prevožena razdalja: okoli 400km
Prenočišče: Holmens Boede, 70€ na noč za celo kočo na obrobju Luleå
5.dan: dan za počitek v Luleå
Ta dan sva imela pavzo, počitek od dolge vožnjo. Dopoldan sva se sprehodila skozi bel in ledeno mrzel kraj Luleå, si ogledala tamkajšnji Gammelstad (naselje tipičnih rdečih hišk okoli cerkve) in se po zaledenelem morju sprehodila do bližnjega otoka. Popoldan sva se vrnila v najino kočo in si pripravila božično večerjo.
Prevožena razdalja: okoli 50km
Prenočišče: Holmens Boede, 70€ na noč za celo kočo na obrobju Luleå
6.dan: vstop v polarni krog
Zapustila sva Luleå in s tem tudi obalo Botnijskega zaliva in se odpravila v notranjost in hkrati še bolj proti severu. Na poti sva vstopila v polarni krog, kar v sredini zime, okoli solsticija, pomeni tudi polarno noč. Sonce tu ne vzide! Ni pa popolnoma temno. Čez dan je ves čas mrak. Cesta je bila ta dan kar naporna, najprej poledica, potem snežni metež … malo za krajem Kiruna sva našla obcestno počivališče in se odločila, da je bilo dovolj vožnje. Izkazalo se je, da je bila izbira pravilna. Namreč na točno tisti jasi sva zvečer lahko opazovala severni sij.
Prevožena razdalja: okoli 360km
Prenočišče: obcestno parkirišče Rautas
7.dan: narodni park Abisko in IceHotel
Dan za narodni park Abisko. No, vsaj tak je bil plan. Ampak je bila že pot do tja tako fotogenična, da sva večino svetlega dela dneva (ki je tu res, res kratek) porabila za postanke ob cesti in fotografiranje. Ko pa sva prišla v Abisko, je pa že snežilo. Vseeno se nisva dala in sva se lotila plezanja zaledenelega slapu, potem pa se šla pogret in najest v STF Abisko (kot naša planinska koča). Popoldan sva si želela ogledati še IceHotel in zato, da sva ga ujela, preden ga zaprejo, sva morala dve uri voziti skozi snežni metež. Ni bilo prijetno, ampak sva preživela in IceHotel je bil res zanimiv.
Prevožena razdalja: okoli 220km
Prenočišče: na obrobju kraja Svappavaara
8.dan: smučanje v polarni noči – Dunedret ter ogled samijskega muzeja v Jokkmokk
Zanimivo se nama je zdelo izkusiti tudi smučanje v polarni noči. Kot rečeno na Švedskem ni popolne teme, le mrak je cel dan. A vseeno. Najbližje smučišče je bilo Dunedret – manjša zadeva z le dvema delujočima napravama. Vzela sva dopoldansko vozovnico in se res nasmučala na širokih in praznih progah. Popoldan pa sva se odpeljala v kraj Jokkmokk, ki je center samijske kulture. Samiji so prvotni prebivalci Laponske, več o njih lahko izveste v najinem spletnem potopisu o Švedski (povezava je tule). Midva pa sva si v Jokkmokku pogledala muzej o Samijih ter njihovi zgodovini.
Prevožena razdalja: okoli 190km
Prenočišče: jasa na robu Jokkmokka
9.dan: izlet v Kvikkjokk in malo sprehoda po parku Sarek
Iz Jokkmokka sva se odpeljala še bolj v notranjost, proti kraju Kvikkjokk, ki je izhodišče za zelo odročni narodni park Sarek. Pot do Kvikkjokka je bila naravnost čudovita, spremljalo naju je nizko sonce (cel čas je bil sončni vzhod), ter številne živali ob cesti (losi, severni jeleni, zajci in še kaj). Sam Kvikkjokk je pozimi zelo miren, skorajda zapuščen. Narodni park Sarek je čista divjina in pozimi praktično nedostopen. Midva sva se odločila za en krajši vzpon na hrib Lulep Sjnjierak. Popoldan pa sva se vrnila v Jokkmokk in prenočila na že znani jasi.
Prevožena razdalja: okoli 240km
Prenočišče: jasa na robu Jokkmokka
10.dan: dan za slapove Storforsen in Trollforsen
Ta dan sva namenila ogledom menda zelo lepih slapov Storforsen in Trollforsen. Bom takoj malo razočarala in povedala, da so to bolj brzice na sicer širokih in vodnatih rekah. A je bilo vseeno lepo za videti. Sploh Trollforsen nama je postregel s še enim naravnim fenomenom: tam sva videla čudovite polarne stratosferske oblake ali po domače mavrične oblake. To je posebnost polarnih krajev v zimskem času (podobno kot severni sij, le še bolj redki so). Za razlago o teh oblakih, pa poslušaj najin potopis o Švedski. Zvečer sva se zapeljala še do kraja Arvidsjaur, ki je znano po zamrznjenem jezeru, na katerem testirajo športne avtomobile in postavljajo hitrostne rekorde. A decembra jezero še ni dovolj zamrznjeno in uradno tega še ne počnejo.
Prevožena razdalja: okoli 250km
Prenočišče: ob jezeru, na robu mesta Ardvisjaur
11.dan: Arvidsjaur in Gimegolts kanjon
Zjutraj sva si pogledala gammelstad v Arvidsjaurju, ki je poseben zaradi materiala – narejen je iz lesa in oblike stavb – bolj so to koče, dvignjene od tal, da jih pozimi ne zamede. Ta gammelstad, torej naselje ob cerkvi, so zgradili Samiji in je tudi zato nekaj posebnega. Sledil je sprehod skozi kanjon Gimegolts, ki je bil sicer lep, ampak glavne posebnosti kanjona se pod snegom ne vidijo.
Prevožena razdalja: okoli 350km
Prenočišče: na robu vasi Järvsand
12.dan: razgledna pot proti norveški meji
Od vasice Järvsand sva zapeljala proti zahodu, v smeri norveške meje, a le do kraja Gäddede. Pot do tja je bila čudovita in noro razgledna. Ves čas naju je spremljala zasnežena hribovita pokrajina, zaledenela jezera, med njimi pa tipične rdeče hiške. Želja je bila, da bi si ogledala slap Hällsingsåfallet, a žal cesta do njega ni bila splužena, snega pa preveč tudi za najino Toyoto. Ta dan je bilo tudi silvestrovo in za ta namen sva si najela apartma v Östersundu. Za praznike sva si vedno privoščila malo več udobja 🙂
Prevožena razdalja: okoli 370km
Prenočišče: apartma v Östersundu, okoli 70€ na noč
13.dan: ogled Östersunda in mogočnega slapu Tännforsen
Na novega leta dan sva po skoraj dveh tednih spet ugledala sonce. Bilo je nizko in dajalo je le šibko svetlobo, dan je bil vseeno ledeno mrzel. Ampak sonce! Veste, kako sva se ga razveselila. Zjutraj sva si ogledala vikinško runo ter eno staro cerkev na otoku Frösön, si privoščila fiko (švedska pavza, ko poješ nekaj sladkega), nato pa se odpeljala proti smučarskemu kraju Åre. Na poti sva zapeljala do jezera Öttsjön in se sprehodila po zaledenelem in zasneženem jezeru, potem do mogočnega slapu Tännforsen. Ko se je zvečerilo, sva dobila obvestilo, da je ta večer zelo visoka verjetno za severni sij. Problem je bil, da je bilo nad nama oblačno. Po preučevanju različnih aplikacij, sva se strinjala, da lepo vreme ni daleč stran (le okoli 50km) in se zapeljala nazaj od koder sva prišla. A je bilo vredno. Na nebu sva videla najlepši severni sij!
Prevožena razdalja: okoli 250km
Prenočišče: nekje nad krajem Åre (tam je precej težko najti prostor za divje kampiranje)
14.dan: jezero Ånnsjönn in počitek v Åre
Ta dan je snežilo, zato nisva delala posebnih planov. Dopoldan sva šla po nakupih, si privoščila še eno fiko (s cimetovo rolico in semlo), šla na sprehod po jezeru Ånnsjönn (če bi imela tekaške smučke, bi ga lahko pretekla), zvečer pa v balvansko telovadnico še malo plezat in se družit z domačinom, ki sva ga spoznala preko Couchsurfinga.
Prevožena razdalja: okoli 150km
Prenočišče: v bližini kraja Duved (tudi tu je težko najti prostor za divje kampiranje)
15.dan: smučanje v Åre
Åre je največje smučišče v Skandinaviji in seveda sva si želela preiskusiti smuko tam. Poleg tega pa se da smučati od teme do teme (dnevi so tu sicer že daljši kot v polarnem krogu, a vseeno precej kratki). Smučati sva začela pred sončnim vzhodom (okoli 8h) in smučala še po sončnem zahodu (do cca 17h). Bilo je noro mrzlo in oblekla sva vse, kar sva imela. A sva uživala v smučanju, v razgledih in bilo je vredno.
Prevožena razdalja: okoli 140km
Prenočišče: obcestno parkirišče Rörön
16.dan: drsanje na jezeru Orsasjön, plavajoči most in savna
Še eno zimsko aktivnost sva želela izvesti na Švedskem: drsati po zaledenelih jezerih. Do sedaj so bila vsa jezera prekrita s snegom ali pa ne dovolj zamrznjena za drsanje. V regiji Dalarna pa sva našla nekaj jezer, ki so bila očiščena in pripravljena za drsanje. Izbrala sva jezero Orsasjön (blizu kraja Orsa) in se odpravila na precej dolgo drsalno turo po jezeru. Sledila je vožnja proti jugu, kjer sva se na poti peljala tudi preko plavajočega mostu (“stoji” oz. plava na praznih sodih!) vse do kraja Hjo, kjer sva si rezervirala pravo nordijsko savno. Notri se greješ na drva, zunaj pa te čaka v zaledenelo jezero izrezana luknja, kjer se lahko v ledeno mrzli vodi ohladiš. Popoln zaključek dneva.
Prevožena razdalja: okoli 660km
Prenočišče: obrobje vasi Hjo
17.dan: vožnja v Göteborg in pot domov
Zadnji dan najinega potovanja. Peljala sva se do Göteborga, kjer sva se poslovila. Katarina je šla na letalo in proti Zagrebu, Rok pa je pričakal prijatelja, ki je priletel iz Zagreba. Skupaj sta se odpravila še za en teden na Norveško, plezat po zaledenelih slapovih. Po tem sta se po isti poti vrnila domov. Torej iz Norveške do Göteborga, potem do Trelleborga, tam na trajekt do Rostocka in vožnja čez celo Nemčijo, Avstrijo do doma.
Prevožena razdalja: okoli 240km do Göteborga
Strošek potovanja na Švedsko z avtomobilom
Najprej naj povem, da Švedska sploh ni tako draga država, kot si morda mislimo. Norveška in Finska sta bistveno dražji! Švedska pa je imela čisto primerljive cene z našimi, slovenskimi. Najina najdražja stvar je bilo seveda gorivo, saj sva naredila okoli 8700km (toliko jih je Rok naredil, da je prišel nazaj domov). Sva pa večino časa kampirala na divje (ja, brez skrbi, avto ima gretje – kako deluje pa si preberi tukaj) ter si sama kuhala. Nama je bilo tole potovanje super in bi ga z veseljem ponovila. Spodaj pa so stroški malo bolj razdelani:
- gorivo (diesel): 1260€ za prevoženih 8700km
- trajekt Nemčija – Švedska in nazaj: 235€
- prenočišča: 270€
- hrana: 340€
- vstopnine: 305€ (tu notri so tudi smučarske vozovnice)
- ostalo: 100€
Skupaj torej okli 2500€ za dve osebi in za dobre dva tedna potovanja.
Če se tudi vi odpravljate na potovanje na Švedsko z avtomobilom, vam želiva srečno pot in uživajte. Švedska je prekrasna!
PS: nasveti za potovanje na (švedsko) Laponsko pozimi, se nahajajo tukaj: Laponska pozimi – nasveti za potovanje.