Februarja letos sva (končno) kupila terenski avto, ki ga bova uporabljala za potovanja. V Južni Ameriki sva že potovala s terencem in takrat sva imela posteljo zdaj avtomobilu (podrti zadnji sedeži in čez postelja). Tokrat pa se še odločava, ali bi si uredila posteljo v avtu, ali bi bila bolj “na komot” in imela strešni šotor, v prtljažniku pa posledično več prostora za prtljago. Tale ideja s strešnim šotorom nama je bila kar všeč, ampak potem se pojavi vprašanje: kateri strešni šotor izbrati? Ne govorim toliko o znamki strešnega šotora, bolj o vrsti, načinu odpiranja, velikosti … Odločila sva se, da nekaj različnih šotorov preiskusiva in se potem odločiva. Pri podjetju Mamut 4×4 sva si izposodila nekaj različnih šotorov in spodaj so najini vtisi in razmišljanja o vsakem izmed njih.
Kaj sploh je strešni šotor?
Za začetek malo teorije. Strešni šotor je posebna vrsta šotora, ki se pritrdi na streho avtomobila in tam tudi ostane. Med vožnjo je zložen in primerno pospravljen, ko se ustavimo in bi želeli v šotoru prespati, pa ga navadno precej enostavno postavimo – še vedno na strehi avtomobila. Dostop do strešnih šotorov je preko lestve, spimo pa potem dvignjeni od tal.
Kateri strešni šotor izbrati? Primerjava strešnih šotorov
Načeloma poznamo strešne šotore s trdo in mehko streho. Strešne šotore, ki se pri pospravljanju prepognejo, zložijo in pa take, ki se samo položijo dol. Poleg načina odpiranja, se potem razlikujejo tudi po velikosti (širini, dolžini, višini) na strehi. Preizkusila sva 3 strešne šotore, ki se vsak odpirajo na svoj način, hkrati pa so bili tudi različnih velikosti/širin. Spodaj so najini vtisi, opisi in na koncu še zaključek, kateri nama je najbolj všeč 🙂
1.) Strešni šotor z mehko streho, način odpiranja kot knjiga
Začela sva z domačim strešnim šotorom. Katarinina starša sta namreč lansko leto prav tako pri podjetju Mamut 4×4 kupila strešni šotor SS160. Tega sva stestirala najprej – tekom potovanja po Slovaški.
Strešni šotor z mehko streho in z odpiranjem kot knjiga je tisti klasični strešni šotor. Ko je zložen, je prepognjen na polovico, ko ga odpreš, pa ga potegneš za lestev in šotor se razpre na stran. Tak šotor je, ko je odprt, deloma na strehi avtomobila, deloma pa v zraku. To pomeni, da je spalna podlaga prečno na avto. Navadno torej spimo tako, da je glava nad avtomobilom, noge pa so “v zraku” oz. v tistem delu šotora, ki gleda čez avto. Pa brez skrbi, šotor se ne more kar podreti, tudi če bi kdo izmaknil lestev, šotor obstoji.
Postavljanje strešnega šotora z mehko streho
Kako se tak šotor sploh postavi? se morda sprašujete. Tudi meni ni bilo jasno, dokler ga nisva prvič videla in preiskusila. Ko je šotor zložen, je prepognjen, to smo že razčistili. Morda ste opazili, da so vsi ti šotori, ko so na zapakirani na strehi avtomobilov take hecne oblike. Niso kvadratni oz. pravokotni, ampak imajo na sredini še nekaj, kar je malo dvignjeno od šotora. Vedno me je zanimalo, kaj je to. Izkaže se, da je to lestev! Ko torej odstraniš zaščitno prevleko, vidiš zložen, prepognjen šotor in lestev na vrhu.
Torej, da odpreš šotor, je treba najprej odstranit zaščitno prevleko. Pri tem šotoru je načeloma samo “prilepljena” z ježki, ampak za vsak slučaj dajo moji starši čez še gurtne, sicer malo plapola med vožnjo. Se pravi, odstraniš gurtne, odpneš vse “ježke” in potegneš dol zaščitno prevleko (in jo nekam pospraviš). Sedaj imaš pred seboj zložen šotor. Naslednji korak je, da odpneš zaščitne gurtne, ki zložen šotor stiskajo skupaj. V najinem primeru je Rok kar splezal na avto in to uredil na strehi najine Toyote. Potem je splezal dol z avta in s tal prijel za lestev in jo potegnil. Tako je odprl šotor, ki se je postavil pokonci na strehi avtomobila. Sledi potem še zatikanje parih palic in šotor je postavljen. Vsega skupaj sva potrebovala približno 10 minut (večinoma je Rok postavljal in pospravljaj šotor sam).
Notranjost šotora z mehko streho
Konkretno ta šotor ima 4 okna oz. vrata, torej na vsako stran ena odprtina. Dejansko gre za 3 okna, vrata oz. vhod v šotor pa je samo eden. Vsako okno ima več slojev, kako ga lahko zapreš. Lahko imaš okno zaprto samo z mrežo (primerno za res tople dni, ko si zaščiten pred mrčesom, zrak pa lahko dobro kroži). Lahko pa ga zapreš prav s platnom – to pride prav v malo hladnejših nočeh ali kadar dežuje. Poleg tega pa imajo vsa okna na šotoru še neke vrste “nadstreške”. S priloženimi palicami se te nadstreške napne, da ščitijo okno pred npr. dežjem pod kotom ali pa direktnim soncem. Če nadstreškov ne napneš, bodo pač viseli čez okno in ga tako blokirali/zaprli. Nič narobe, sploh če samo prespiš nekje.
V šotoru je že blazina za ležišče, sama pa sva dodala svoje vzglavnike, spalni vreči oz. odejo. Ko sva šotor tekom potovanja pospravila, sva vse to lahko pustila notri. Šotor se kljub dodatnim odejam (pa pižami in še čim, kar sva pustila notri) enostavno zloži nazaj.
Ob straneh ima šotor še različne predalčke, žepke, da lahko pospraviš razne drobnarije.
Ta šotor je izredno prostoren, saj je za 3 osebe. Na spletu piše, da je velikost odprtega šotora:160×240×130cm (širina x dolžina x višina). Midva sva bila prej navajena spati v Toyoti 4Runner, kjer sva predvsem v višino imela tako malo prostora, da se na postelji niti usest nisva mogla. Zato je bila za naju tole občutna razlika in sva bila nad šotorom navdušena.
Prednosti in slabosti strešnega šotora z mehko streho
Prednosti strešnega šotora z mehko streho in z odpiranjem kot knjiga:
- Zaprt in zapakiran šotor na strehi ne zavzame veliko prostora, saj je relativno ozek (zložen šotor:165×125×30cm)
- Ta strešni šotor je izredno prostoren
- Odprt šotor ustvari neke vrste nadstrešek, sicer majhen ampak lahko pride prav
- V šotoru lahko pustiš vzglavnike, odeje in še marsikaj in se bo še vedno čisto lepo zaprl.
Slabosti strešnega šotora z mehko streho in z odpiranjem kot knjiga
- Čas postavljanja oz. pospravljanja je relativno dolg (10 minut)
- Zložen šotor je kar visok in opazen na strehi avtomobila
- Ko šotor postaviš, moraš nekam pospravit/zložit še zaščitno pregrinjalo.
2.) Strešni šotor s trdo streho HSS
Naslednji šotor, ki sva si ga izposodila in stestirala, je bil strešni šotor s trdo streho HSS od podjetja Mamut 4×4. Kot že ime pove, je glavna razlika med prvim in tem drugim šotorom streha. In posledično tudi način odpiranja. Šotor s trdo streho se nič ne razpira, prepogiba, ampak se odpre samo pač navzgor. Streha se dvigne gor, širina in dolžina šotora pa se z odpiranjem ne spremenita. To pomeni, da tak šotor zavzame več prostora na strehi avtomobila (predvsem v širino in dožino, v višino pa manj). Načeloma je čez celo streho (ali pa še malo čez). Je pa posledično hitreje postavljen in pospravljen.
Postavljanje šotora s trdo streho
V primerjavi s prej opisanim šotorom, je tole postavljanje res enostavno. Šotor s trdo streho ima spredaj in zadaj po dva zatiča, ki ju je treba sprostiti. Torej narediš en krog okrog avta in odpneš vse zatiče. Potem pa sva navadno oba skupaj odpirala šotor – eden spredaj, drugi zadaj je prijel rob strehe šotora in jo potisnil gor. Hop in šotor se je postavil. Lestev sva imela spravljeno v avtomobilu in sva jo vzela iz zaščitne vreče, podaljšala na primerno dolžino in prislonila na šotor. Lestev lahko tu postaviš na levo ali desno stran šotora (za razliko od šotora z mehko streho, kjer je lestev vedno na isti strani šotora).
Vsega skupaj je trajalo morda 5 minut, da je bil šotor postavljen.
Notranjost šotora s trdo streho
Tale šotor je bil precej ožji, saj je narejen za 2 osebi in je notranja širina le 120cm (prejšnji šotor je imel širino 160cm). Obstajajo tudi malo širši šotori v tem modelu, a midva sva dobila tega ta ozkega. Doma sva navajena spati na precej široki postelji in je Roka kar malo skrbelo, kako bova spala le na 120cm. A je šlo brez težav, nisva se pobila ponoči 🙂
Tudi ta šotor ima 4 okna oz. vrata in tudi tu lahko okna zapreš ali z mrežasto tkanino ali pa s platnom. Tako lahko lepo reguliraš, kje in koliko ti piha skozi šotor. S priloženimi palicami bi tudi tu lahko napela platno nad okni in si naredila nadstreške, vendar pa to ni nujno, saj jih lahko tudi zviješ in zatakneš in tako pospraviš. Če smo natančni sta sprednje in zadnje okno res le okno, stranski odprtini pa se obe lahko uporabita kot vhod v šotor (odvisno, kam postaviš lestev).
Skupaj s šotorom pride tudi blazina za spanje, vzglavnike in odejo pa sva imela svojo. Ker se ta šotor, ko je zložen, bolj stisne skupaj kot tisti z mehko streho, notri ne moreš pustiti toliko stvari. Vzglavnike sva midva vseeno pustila notri, a jih je treba dati v zadnji del šotora, kjer je streha nekoliko višja (aerodinamsko oblikovana), odejo pa sva tudi morala lepo poravnati, da se je šotor zaprl.
Ko govorimo o notranjosti šotora s trdo streho, je treba omeniti to, da ima šotor nosilce oz. “roke”, ki šotor dvignejo in spustijo/zložijo, v notranjosti samega šotora. Stvar je popolnoma zaščitena s platnom, tako da ni nobene bojazni, da bi se ob kaj opraskala ali kaj podobnega, le nekoliko to zoža šotor pri glavi in nogah.
Tudi ta šotor ima cel kup nekih predalčkov, žepkov, mrežic, kamor lahko pospraviš svoje drobnarije.
Prednosti in slabosti strešnega šotora s trdo streho
Prednosti strešnega šotora s trdo streho
- Hitro in enostavno odpiranje in zapiranje (okoli 5 minut), ni nobenega “ostanka”, nobenega zaščitnega pregrinjala, ki bi ga moral kam pospravit oz. bi viselo dol z avtomobila.
- Zložen šotor na strehi avtomobila je relativno tanek oz. nizek
- Lestev se lahko postavi na levo ali desno stran avtomobila in tako lahko vhod v šotor prilagajamo okolici
- Manjše vzglavnike in tanjše odeje lahko pustiš v šotoru tudi, ko ga zapreš. Tudi lestev lahko zapreš v šotor.
- Stene šotora so pokončne, kar pomeni hitrejše odtekanje vode in sušenje šotora v primeru dežja
Slabosti strešnega šotora s trdo streho
- Pri postavljanju ali pospravljanju šotora sva bila vedno dva, saj menda ni dobro, da se najprej odpre samo sprednji del šotora, zadnji pa je še zaprt, zataknjen
- Nosilci za streho so v notranjosti šotora, kar pobere nekaj prostora
- Lestev je ločena od šotora (možnost, da jo kje pozabiš)
3.) Strešni šotor A
Kot zadnji in najbolj drugačen od prvega (klasičnega) bi predstavila ALU strešni šotor A od Mamut 4×4. Šotor A – kot že ime pove – se odpre v obliki položene črke A. To v praksi pomeni, da ima šotor trdo streho, odpre pa se le na eni strani, na drugi strani pa šotor ostane pritrjen. Šotor se torej nič ne prepogne ali zapakira, pač pa je njegova širina in dolžina enaka, ne glede na to, ali je zaprt ali odprt. In s pozicijo šotora se vnaprej določi, kje se bo spalo oz. kje bo glava. Če je to zadaj, se šotor zadaj dvigne, spredaj pa ostane stisnjen skupaj.
Omeniti velja še nekaj: streha strešnega šotora A je čisto ravna in na njej so prečni nosilci. To pomeni, da lahko poleg šotora na strehi pelješ še kaj (npr. sup desko, čoln, kolesa …)
Postavljanje strešnega šotora A
Postavljanje tega šotora je najhitrejše in najlažje izmed opisanih treh. Zadaj sta dve klipsni, ki ju je treba odpreti in potem samo malo porineš streho gor in šotor se bo sam od sebe odprl. Lestev je ločena in jo je treba potem še raztegniti in prisloniti na šotor. Smiselno je zatakniti še dve priloženi palici in tako ustvariti nadstrešek nad zadnjim oknom šotora, saj je le-ta obrnjen rahlo navzgor, ko je šotor odprt, in v primeru dežja, ti lahko začne padat direktno za vrat – če nimaš tega nadstreška, seveda. In to je to. 2 minuti največ in je šotor postavljen.
Notranjost strešnega šotora A
Ta šotor je specifičen, saj je višina pri glavi precej drugačna od višine pri nogah. Tam je namreč minimalno prostora, pri glavi pa ga je veliko (dovolj da z lahkoto sediš). Širina ležišča je nekje vmes, na sredini med temi tremi šotori – 130cm, kar je bilo nama več kot dovolj za udobno spanje.
Strešni šotor A ima le 3 okna oz. vrata. Tu se dejansko lahko vse 3 odprtine uporablja tudi kot vrata. Vsa imajo možnost večih načinov zapiranja: ali z mrežo ali pa platnom. Šotor ima tudi že omenjeni “nadstrešek” nad okni, ki ga je treba napeti s priloženimi palicami. Ni sicer nujno, ampak vzame pa tudi minimalno časa, da to postaviš. Npr. za noč, ko veš, da ne bo dežja in se ti ne da tega postavljat, lahko pač pustiš, da prosto obleži nad odprtim sprednjim oknom (če ga ne uporabljaš kot vhod).
Tudi ta strešni šotor ima že priloženo blazino za spanje, vzglavnike in odeje pa sva prinesla svoje. Razlika je le v tem, da se ta šotor tako na tanko zloži, da notri ne moreš pustiti praktično ničesar. Mogoče bi lahko pustila notri kakšne tanjše vzglavnike in tanko odejo. Najine stvari so bile predebele.
Seveda ima tudi ta šotor ogromno nekih predalčkov, žepkov, mrežic, kamor lahko ponoči pospraviš kakšne drobnarije. Kot dodatek k temu šotoru pride še tenda – platno ter noge za nastrešek, ki si ga lahko postaviš tako, da ga pritrdiš na šotor, ter podpreš s priloženimi nogami. Midva na avtu sicer že imava svojo 270° tendo (tudi od Mamut 4×4 :)), tako da tega nisva niti preiskusila.
Prednosti in slabosti strešnega šotora A
Prednosti strešnega šotora A
- Izredno hitro in enostavno odpiranje in zapiranje (okoli 2 minuti), ni nobenega “ostanka”, nobenega zaščitnega pregrinjala, ki bi ga moral kam pospravit oz. bi viselo dol z avtomobila.
- Zložen šotor na strehi avtomobila je zelo tanek oz. nizek
- Lestev se lahko postavi na katerokoli stran avtomobila in tako lahko vhod v šotor prilagajamo okolici (razen spredaj, kjer se šotor sploh ne odpre)
- Dodatni prečni nosilci na šotoru za npr. sup, kajak ipd.
Slabosti strešnega šotora s trdo streho
- V šotoru ne moreš pustiti vzglavnikov ali blazine
- Lestev je ločena od šotora (možnost, da jo kje pozabiš)
- Orientacija spanja (kje imaš glavo, kje noge) je fiksna – naju to sicer ne moti, a moraš biti previden pri parkiranju avtomobila.
Še nekaj razlogov za strešni šotor
Sedaj pa še nekaj primerjav, zakaj je strešni šotor boljši ali pa slabši od navadnega šotora oz. primerjava strešnega šotora s posteljo v avtu.
Strešni šotor ali navaden šotor?
Zakaj je strešni šotor boljši od navadnega? Prva stvar je, da se načeloma hitreje postavi in da v njem lahko pustiš svojo posteljnino. To pride prav pri potovanju z avtomobilom, ko se vsak dan premikaš in spiš na drugi lokaciji. Postavljanje navadnega šotora je kar dolgotrajno: vedno znova iskat ravno in kolikortoliko mehko podlago, zabijat kline, napihovat blazine, zjutraj vse to pospravljat … Ravno obratno pa je, če greš na dopust npr. v kamp na Hrvaško. Takrat moraš strešni šotor za vsak premik z avtom (tudi, če greš samo npr. v trgovino) pospravit, medtem, ko bi lahko navaden šotor pač pustili tam in se z avtom odpeljali na izlet, v trgovino in še kam.
Strešni šotor je na strehi avtomobila, torej dvignjen od tal. To pride prav v kakšnem dežju – da si malo višje in se ne zbudiš v poplavi. Jap, se nama je zgodilo 2x, da je najin navaden šotor čisto zalilo in sva spala v luži! Spati malo višje od tal je praktično tudi npr. na kakšnem safariju, kjer spiš v divjini med potencialno nevarnimi živalmi. Midva sva sicer v Bocvani spala kar v navadnem šotoru, ampak verjetno ne bi ponovila. Saj se nama ni nič zgodilo, sva pa slišala zgodbe, kako je hijena, leopard in še kakšna žival poskušala priti v šotor.
Prednost strešnega šotora je tudi ta, da je morda malo bolj zračen kot navaden šotor, ter da podlaga na tleh ni težava. Avto lahko parkiraš na ostrem kamenju, pa boš vseeno spal udobno. Če je podlaga nagnjena, moraš samo avto postaviti tako, da bo naravnost (ali pa podložiti kolesa avtomobila).
Strešni šotor ali postelja v avtu?
Kot sem omenila že v uvodu, sva midva dolgih 9 mesecev v Južni Ameriki spala v avtomobilu. Postelja v avtomobilu ima eno veliko prednost: nisi tako opazen. Od daleč deluje, kot da je avto samo parkiran tam. To je pomembno, ko divje kampiraš in ne želiš, da je že na daleč vidno, da je npr. šotor na strehi razprt. Poleg tega pa, če se slučajno ponoči kaj zgodi in je treba hitro it stran, je to v primeru postelje v avtu veliko lažje. Skotališ se na sprednji sedež in se odpelješ. Ni treba pospravljat šotora itd. Seveda pa pomeni postelja v avtu bistveno manj prostora. Tako za prtljago kot tudi za spanje.
Kako strešni šotor pritrditi na avto?
Za konec pa še ena zelo pomembna stvar: montaža strešnega šotora. Predpogoj so prečni nosilci na avtomobilu. In ko jih izbirate, preverite, kakšna je nosilnost nosilcev oz. strehe vašega avtomobila. Pri najini Hondi Civic, ki ima stekleno streho, je ravno ta steklena streha razlog, zakaj šotora oz. nosilcev ne moreva uporabljat. Nosilnost strehe je čisto premajhna, da bi sploh nosilce lahko dala gor. Pa tudi Honda Civic z navadno streho ima zelo nizko nosilnost. To je tudi eden izmed razlogov, zakaj sva potem šla v nakup Toyote LandCruiser, saj na najino Hondo nisva mogla dat nobenega šotora. Večina avtomobilov ima sicer dovoljšnjo nosilnost strehe, da to ni težava. V povprečju je strešni šotor težak med 50-70kg (samo šotor), zato preverite če je nosilnost strehe in prečnih nosilcev dovoljšnja za max 70kg med vožnjo. Ko je avto pri miru, pa se nosilnost strehe računa drugače in navadno ni problema, tudi, če gre na streho še dodatnih par 100 kg (oz. nekaj oseb).
Ok, ko imamo prečne nosilce na strehi avtomobila, potrebujemo vsaj 2 osebi, ki šotor prineseta do avta in ga položita na streho. Sledi pritrjevanje šotora s priloženimi sponami. Ni naporno delo, je pa dovolj neprikladno, da človek svojega šotora ne bi montiral na avto vsak dan :). V pomoč tu so lahko kakšni otroci, ki imajo manjše oz. tanjše roke in lažje sežejo med nosilce in streho.
Časovno lahko montaža traja od pol ure pa do več kot eno uro. Odvisno od števila ljudi in njihove zverziranosti za montiranje šotorov. Nama so šotor v večini primerov montirali pri Mamut 4×4, kjer so itak “majstri” za to in so bili v manj kot pol ure gotovi. Ko pa smo mi to prvič počeli doma, je pa trajaloooooo več kot eno uro.
Kateri strešni šotor je torej najboljši?
Vsak po svoje je zanimiv in ima svoje prednosti in slabosti. Za družine oz. več kot 2 osebi načeloma drugega kot strešni šotor z mehko streho sploh ne pride v poštev. Midva pa se zaenkrat še lahko malo “zmišljujeva” in so nama šotori s trdo streho trenutno ljubši. Predvsem zaradi najinega načina potovanja, ko se načeloma ves čas premikava in nama je posledično pomembno, da se šotor hitro pospravi oz. postavi. Nekako sva bila oba najbolj navdušena nad strešnim šotorom A, edino nekako morava še ugotovit, kaj bi s posteljnino in ali jo je treba res vsako noč dat ven iz šotora ali obstaja kakšna alternativa.